Tommy & Eddy Borg i Filipstad
Här tar vi en fin sommardag och viker den åt
lackering....
Vi lackar så mycket som möjligt och använder en
halvblank svart färg som är avsedd för skogsmaskiner.
Äntligen! Vi kallar själva detta för "dag 1". Det är nu
som man känner att bygget startar på allvar. Här kommer bottenplåten på.
Fäst & Fogmassa och massor, massor av borrhål och nit.
Efter golvet fortsatte vi med de nedre plåtarna till torpedväggen. Vi valde
att sätta dom från motorrumssidan. Därefter monterade vi främre delen av
scuttlen, översidan väntar vi med tills vi dragit el osv.
Här är en bild som visar breddningen av tunneln för växellådan. På högra
sidan ser man nu att kopplingsarmen får plats och de 3 bultarna är fästen för
gaspedalen. Vi gjorde denna ombyggnation för att vi ville fördela vikten mer
bakåt pga., att en Volvo snurra är rätt tung.
Här ser man att vi monterat den vänstra plåten till
kardantunneln. Vi väntar med höger sida och överdelen till vi monterat kardan,
bromsrör, bränslerör och el.
All plåt är redan tillklippt och klar för vidare
montage. Under stolarna har vi svetsat en 2 mm stålplåt som skydd, vi
kombinerade denna konstruktion med ett stuvfack för lite Solglasögon vägkartor
eller något annat.. "smått o gott". Fästena för 4-punktsbältena sitter redan på
plats och kommer i början att användas till Volvos 2-punktsbälten ( det mittre
från baksätet ).
Passade även på att montera rattstången.
Rattstången och pedalstället är monterat. Allt kommer från Volvo 240 och
behövde inte mycket modifiering för att passa.
Pedalerna piffades upp med lite Racingtillbehör.
Aluplattor i stället för original pedalgummi. Till vänster i bild ser man vårt
eget tillverkade pedalställ.
I detta monterade vi originalpedalerna. Detta var
igentligen helt onödigt när det passar så bra som det gör med originalstället...
men men gjort är gjort... Bra blev det i alla fall. Bilden saknar ett bromsservo
och det är meningen... Vi kör utan, ändrade bara utväxlingen mellan pedal och
bromscylindern.
Här är framvagnen monterad. Det enda som fattas är
skivor, bromsok och att styrlederna från Volvo 850 skall kortas några mm.
Även styrväxeln ( aluminium Volvo 240 ) yttre gängor bör
kortas lite.
AVO Dämparna ser verkligen läckra ut! Här skymtar även hållarna till
framlamporna, i dessa skall även blinkers från Landrover monteras.
Bakaxeln är monterad. Nu återstår mara att mäta in den och att trycka i
drivaxeln. Bakaxeln är helrenoverad och innehåller nu en riktig lamelldiff..
Här en bild från sidan av Bakaxelmonteringen. Nu är det roligt att plocka
ihop bilen igen! Måste vara som att bygga en kitcar ?
Här har vi monterat drivaxlar, bromsok, skivor,
handbromswire och tank... Allt detta gick smidigt. Det enda som krånglade lite
var Handbromswiren.
Vi fick göra ett antal resor till Volvobutiken.
Hade ingen skiss på hur handbromsen funkade och det fattades alltid någon
liten pryl.. men nu är allt på plats..
Handbromswiren kommer vid ett senare tillfälle
att kortas.
Bromsoken och de dubbla ventilerade skivorna
kommer från från Volvo 240 och passar utmärkt på Volvo 140 spindlarna efter
lite modifiering.
Här var det inte heller några problem utan bara
att bulta på!
Vi behövde inte heller förlänga styrväxeln,
bytte original styrleder mot Volvo 850 som har samma gäng men är lite längre.
Nya damasker till styrväxeln är inköpta och
kommer snart att monteras.
Kunde inte låta bli att prova Skärm och Front!
En liten smygtitt skadar inte för att höja arbetsmoralen.
Passade även på att provmontera lampan för att
se hur det hela kommer att se ut.
Kommer att borra ur centrum på lampfästet för
osynlig kabeldragning.
Nu återstår det att konstruera ett par hållbara,
snygga skärmfästen fram... Det blir något att bita i det !
Men det löser sig nog med tiden.
Instrumentpanelen är nu snart klar... Det fattas dock bränslemätare,
Huvudströmbrytare och startnyckel. Snart börjar eldragningen..Det skall bli
kul.
Just nu är vi i en period då vi väntar på en massa smågrejjor som
fattas...Nipplar till bromsrören, klammer till elledningar mm. så det blir
lite hoppande hit o dit.
Men bränsleröret är i alla fall färdigmonterat,
Här är det bara en provmontering av Cheva dämparen... Håller på och mäter ut
hur 2/½ " röret skall gå över bakaxeln.
Och NEJ... De skall inte vara så långa... :-) Så fort att fästena sitter på
plats skall slutrören kapas...
Det vore väl sjutton om den inte skulle gå genom Ljudprovet med dubbla
dämpare... Vi får hålla tummarna!
Äntligen har motor och låda kommit på plats!
Vår topp som skall sitta på har inte kommit
tillbaka från trimfirman... ( Vi besiktar med en vanlig 398 topp ) ;-)
Det som var svårast var att lösa gasreglaget...
Här kom "snålen" och tog oss och vi gjorde ett
eget... men det kommer nog att sluta med ett nytt från KG.
Vi kommer att få ca: 5mm tillgodo till huven...
hoppas det räcker... Sedan syns det fina Kamdrevet som är justerbart.
Puhh... Detta var inte å leka med... 2 rullar 25
mm bandage gick det åt till extraktorröret... Tog 3 tim att linda..
Jag blötlade rullarna i vatten óch spände sedan
under tiden som jag lindade.... nu sitter det kanon på röret..
Efter lite modifiering / Förlängning av
Växelreglaget kom vi på att det skulle inte vara dumt med en lucka så att man
kommer åt
knuten, oljepåfyllning och Hastighetswiren på
andra sidan med luckor....
Sagt och gjort ... lucka blev det och jag tror
inte vi kommer att ångra oss i framtiden.
Ett smakprov på skinndamasken som jag sydde ...
Den är inte klar men man kan se på ett ungefär hur det kommer att se ut...
Aluminiumringen som kommer att hålla damasken
kommer från ett gammalt mc tanklock. Samma kommer att sys för handbromsen.
Här är en av Id:nummren på bilen Det andra som
skall vara dolt är stansat i chassit.
Här ser man bla, lite av den förlängning vi var
tvungna att göra av armen till växelspaken...
85 mm längre blev det.. resten av bilden får
tala för sig själv.
Så gott som all inredning är nu färdig..
Corrado stolarna sitter i, kardantunnel,
midjebälten (för bes) och ryggplåt likaså.
Man kan skymta lite av mallen till scuttlen....
Den kommer inte att sluta precis vid
instrumentpanelen utan kommer att gå över ca:
5-7 cm.
Det kommer att tillverkas en krans i aluminium
till handbromsdamasken. samt att 2 instrument kommer till bakom växelspaken
och en huvudströmbrytare på passagerarsidan av
instrumentpanelen... Materialet som vi gjort panelen och överdelen på
kardantunneln av
heter Forex och är ett väldigt trevligt material
att arbeta i... Formbart med värme.
Nu har vi börjat med att göra en mall till sidorna... det är bättre att
misslyckas med en mall ett par gånger än att göra det med de färdiga sidorna.
Speciellt när vi skall använda dyr, riktig kolfiber....
Att klä bakändan med plåt var lite pyssligt.... Här fick vi ta till alla
medel för att trycka plåten mot chassit när inte armarna räckte till. Den lilla
främre plåten kan tyckas vara lite konstig i framkant. Men där kommer
kolfibersidan att gå in. Den räckte tyvärr inte hela vägen in under bakskärmen
så vi fick göra det bästa av situationen.
Det har inte hänt så mycket sedan sist men
Avgasrör och ljuddämpare samt expansionskärl är monterade på denna bild.
Kolfibersidorna på plats.. Detta var nog det
ögonblick som jag var mest nervös för... inte kul om man borrat lite fel
här... men det blev bra. Väntar bara på att jag skall få ett par nya fälgar
till bakaxeln... trodde det var klar, men det blev bara att kassera dessa och
börja om från början. De var som en krogig ler-vas på en drejskiva.. Fan
också...
Det svarta Mc-tanklocket passar nu bra efter
lite modifiering och jag har kapat avgasrören till rätt längd och monterat
rostfria slutrören ... En V8 ? med 4 cyl ?hummm
Motorn är klar... Fattas bara kabel för
tändspolen samt olja och vatten.
Här har det inte häller gjorts så mycket sedan
sist men vi har fått i: Mattor med rostfria knappar för att dom inte skall
kana på golvet, Brandsläckare och Nätfack för kartan, Så att vi kan hitta
till Tullinge -05...
När det gäller instrumentpanelen så kommer vi
att göra en likadan som den som sitter monterad på bild men i ädelträ... vi
får se vilken som passar bäst.Film
från första starten av motorn.
1:aStart_webkopia.WMV 4,12MB
Skärmfästen , Det tog 12 timmar att göra det 1:a
och 3 timmar för den andra.... Detta var en av de svåraste momenten av
bilbygget, att få det och se skapligt ut samtidigt som det skall hålla.... De
blev stadiga som en "Parkbänk" :-)
Några bilder med båda skärmfästena monterade,
Den glada figuren är Jocke "Zaphod" från LocostSweden som kom på ett trevligt
Garagebesök. Även han kör Dala7 :-)
Provar här ut först med en 3D mall våran
kommande konstruktion på Störtbågar. Vi skall ha 2 st. separata. Får se om de
blir i svart pulverlack eller i elektropolerat rostfritt. Det får bli det som
går snabbast, Det lutar åt rostfritt.
Här är vårt lilla scoop som skall monteras över
förgasarna. Har utnyttjat en bekant som är händig med det Engelska hjulet.
Nu äntligen står bilen på "egna ben" ! Vi väntar
nu bara på att montera scuttlenplåten och bakskärmarna och sedan är det dags
för hjulinställning !
Skärmarna gjordes 30 mm smalare för att de
skulle passa våra fälgar.
Bilen fick en lite "fetare" bakdel fast att den
blev smalare.
Modden av skärmarna gjord av Mathias Pollola på Lungälvens Plast i
Filipstad Tel: 0590-15941 Mobil 070-3569879.
Provmontering av bågarna
Nu är vår instrumentpanel nr 2 monterad och den
behåller vi !
Den är gjord i Valnöt och är lackad av
billackeringsfirma .... många lager blev det! ( En nackdel är att den blev
känslig för fingeravtryck ).
Äntligen ! Något som jag dragit mig och oroat
mig för var tillverkning av huv och scuttle! Men nu sitter allt på plats och
bra tycker jag det blev...
De 4 sista bilderna på bilen innan vi körde
den till billackeraren.
Bilderna är tagna efter vår motorinställning
med "rullande landsväg".
Det var lite svårt att få weberförgasarna
att gå bra ihop med den gamla B23:an, men till slut funkade allt perfekt!
Nu har vi fått tillbaka bilen från Filipstads
Industrilack. Här har vi just provmonterat......man måste ju få ett litet
smakprov på hur det kommer att se ut!
Då var kapellet färdigt ! Ett jäkla jobb att
sy, Tog 14 timmar ... och dyrt !
Kapellväven kostar 500 kr / m och knapparna
kostar 60 kr st !
Efter Jönköpingsmässan under påskhelgen 2005
kommer jag att fortsätta med ett regnskydd över hela sittbrunnen !
Bilen är äntligen klar ! ... Då återstår bara
2:a SFRO,Ljudprov och SBP !