Tommy & Eddy Borg i Filipstad

Här tar vi en fin sommardag och viker den åt lackering....

Vi lackar så mycket som möjligt och använder en halvblank svart färg som är avsedd för skogsmaskiner.

Äntligen! Vi kallar själva detta för "dag 1". Det är nu som man känner att bygget startar på allvar. Här kommer bottenplåten på.

Fäst & Fogmassa och massor, massor av borrhål och nit.

Efter golvet fortsatte vi med de nedre plåtarna till torpedväggen. Vi valde att sätta dom från motorrumssidan. Därefter monterade vi främre delen av scuttlen, översidan väntar vi med tills vi dragit el osv.

Här är en bild som visar breddningen av tunneln för växellådan. På högra sidan ser man nu att kopplingsarmen får plats och de 3 bultarna är fästen för gaspedalen. Vi gjorde denna ombyggnation för att vi ville fördela vikten mer bakåt pga., att en Volvo snurra är rätt tung.

Här ser man att vi monterat den vänstra plåten till kardantunneln. Vi väntar med höger sida och överdelen till vi monterat kardan, bromsrör, bränslerör och el.

All plåt är redan tillklippt och klar för vidare montage. Under stolarna har vi svetsat en 2 mm stålplåt som skydd, vi kombinerade denna konstruktion med ett stuvfack för lite Solglasögon vägkartor eller något annat.. "smått o gott". Fästena för 4-punktsbältena sitter redan på plats och kommer i början att användas till Volvos 2-punktsbälten ( det mittre från baksätet ).

Passade även på att montera rattstången.

Rattstången och pedalstället är monterat. Allt kommer från Volvo 240 och behövde inte mycket modifiering för att passa.

Pedalerna piffades upp med lite Racingtillbehör. Aluplattor i stället för original pedalgummi. Till vänster i bild ser man vårt eget tillverkade pedalställ.

I detta monterade vi originalpedalerna. Detta var igentligen helt onödigt när det passar så bra som det gör med originalstället... men men gjort är gjort... Bra blev det i alla fall. Bilden saknar ett bromsservo och det är meningen... Vi kör utan, ändrade bara utväxlingen mellan pedal och bromscylindern.

Här är framvagnen monterad. Det enda som fattas är skivor, bromsok och att styrlederna från Volvo 850 skall kortas några mm.

Även styrväxeln ( aluminium Volvo 240 ) yttre gängor bör kortas lite.

AVO Dämparna ser verkligen läckra ut! Här skymtar även hållarna till framlamporna, i dessa skall även blinkers från Landrover monteras.

Bakaxeln är monterad. Nu återstår mara att mäta in den och att trycka i drivaxeln. Bakaxeln är helrenoverad och innehåller nu en riktig lamelldiff..

Här en bild från sidan av Bakaxelmonteringen. Nu är det roligt att plocka ihop bilen igen! Måste vara som att bygga en kitcar ?

   

Här har vi monterat drivaxlar, bromsok, skivor, handbromswire och tank... Allt detta gick smidigt. Det enda som krånglade lite var Handbromswiren.
Vi fick göra ett antal resor till Volvobutiken. Hade ingen skiss på hur handbromsen funkade och det fattades alltid någon liten pryl.. men nu är allt på plats..
Handbromswiren kommer vid ett senare tillfälle att kortas.

   

Bromsoken  och de dubbla ventilerade skivorna kommer från från Volvo 240 och passar utmärkt på Volvo 140 spindlarna efter lite modifiering.
Här var det inte heller några problem utan bara att bulta på!
Vi behövde inte heller förlänga styrväxeln, bytte original styrleder mot Volvo 850 som har samma gäng men är lite längre.
Nya damasker till styrväxeln är inköpta och kommer snart att monteras.

       

Kunde inte låta bli att prova Skärm och Front! En liten smygtitt skadar inte för att höja arbetsmoralen.
Passade även på att provmontera lampan för att se hur det hela kommer att se ut.
Kommer att borra ur centrum på lampfästet för osynlig kabeldragning.
Nu återstår det att konstruera ett par hållbara, snygga skärmfästen fram... Det blir något att bita i det ! 
Men det löser sig nog med tiden.

       

Instrumentpanelen är nu snart klar... Det fattas dock bränslemätare, Huvudströmbrytare och startnyckel. Snart börjar eldragningen..Det skall bli kul.
Just nu är vi i en period då vi väntar på en massa smågrejjor som fattas...Nipplar till bromsrören, klammer till elledningar mm. så det blir lite hoppande hit o dit.
Men bränsleröret är i alla fall färdigmonterat,

Här är det bara en provmontering av Cheva dämparen... Håller på och mäter ut hur 2/½ " röret skall gå över bakaxeln.
Och NEJ... De skall inte vara så långa... :-)  Så fort att fästena sitter på plats skall slutrören kapas...
Det vore väl sjutton om den inte skulle gå genom Ljudprovet med dubbla dämpare... Vi får hålla tummarna!

       

Äntligen har motor och låda kommit på plats!
Vår topp som skall sitta på har inte kommit tillbaka från trimfirman... ( Vi besiktar med en vanlig 398 topp ) ;-)
Det som var svårast var att lösa gasreglaget...
Här kom "snålen" och tog oss och vi gjorde ett eget... men det kommer nog att sluta med ett nytt från KG.
Vi kommer att få ca: 5mm tillgodo till huven... hoppas det räcker... Sedan syns det fina Kamdrevet som är justerbart.

   

Puhh... Detta var inte å leka med... 2 rullar 25 mm bandage gick det åt till extraktorröret... Tog 3 tim att linda..
Jag blötlade rullarna i vatten óch spände sedan under tiden som jag lindade.... nu sitter det kanon på röret..

Efter lite modifiering / Förlängning av Växelreglaget kom vi på att det skulle inte vara dumt med en lucka så att man kommer åt
 knuten, oljepåfyllning och Hastighetswiren på andra sidan med luckor....
Sagt och gjort ... lucka blev det och jag tror inte vi kommer att ångra oss i framtiden.

Ett smakprov på skinndamasken som jag sydde ... Den är inte klar men man kan se på ett ungefär hur det kommer att se ut...
Aluminiumringen som kommer att hålla damasken kommer från ett gammalt mc tanklock. Samma kommer att sys för handbromsen.

Här är en av Id:nummren på bilen Det andra som skall vara dolt är stansat i chassit.

Här ser man bla, lite av den förlängning vi var tvungna att göra av armen till växelspaken...  
85 mm längre blev det.. resten av bilden får tala för sig själv.

           

Så gott som all inredning är nu färdig..
Corrado stolarna sitter i, kardantunnel, midjebälten (för bes) och ryggplåt likaså.
Man kan skymta lite av mallen till scuttlen.... Den kommer inte att sluta precis vid
instrumentpanelen utan kommer att gå över ca: 5-7 cm.
 
Det kommer att tillverkas en krans i aluminium till handbromsdamasken. samt att 2 instrument kommer till bakom växelspaken
och en huvudströmbrytare på passagerarsidan av instrumentpanelen... Materialet som vi gjort panelen och överdelen på kardantunneln av
heter Forex och är ett väldigt trevligt material att arbeta i... Formbart med värme.

Nu har vi börjat med att göra en mall till sidorna... det är bättre att misslyckas med en mall ett par gånger än att göra det med de färdiga sidorna. Speciellt när vi skall använda dyr, riktig kolfiber....

           

Att klä bakändan med plåt var lite pyssligt.... Här fick vi ta till alla medel för att trycka plåten mot chassit när inte armarna räckte till. Den lilla främre plåten kan tyckas vara lite konstig i framkant. Men där kommer kolfibersidan att gå in. Den räckte tyvärr inte hela vägen in under bakskärmen så vi fick göra det bästa av situationen.

Det har inte hänt så mycket sedan sist men Avgasrör och ljuddämpare samt expansionskärl är monterade på denna bild.

       

Kolfibersidorna på plats.. Detta var nog det ögonblick som jag var mest nervös för... inte kul om man borrat lite fel här... men det blev bra. Väntar bara på att jag skall få ett par nya fälgar till bakaxeln... trodde det var klar, men det blev bara att kassera dessa och börja om från början. De var som en krogig ler-vas på en drejskiva.. Fan också...

Det svarta Mc-tanklocket passar nu bra efter lite modifiering och jag har kapat avgasrören till rätt längd och monterat rostfria slutrören ... En V8 ?  med 4 cyl ?hummm

Motorn är klar... Fattas bara kabel för tändspolen samt olja och vatten.

   

Här har det inte häller gjorts så mycket sedan sist men vi har fått i: Mattor med rostfria knappar för att dom inte skall kana på golvet, Brandsläckare och Nätfack för kartan, Så att vi kan hitta till Tullinge -05... 
 
När det gäller instrumentpanelen så kommer vi att göra en likadan som den som sitter monterad på bild men i ädelträ... vi får se vilken som passar bäst.

Film från första starten av motorn. 1:aStart_webkopia.WMV 4,12MB

       

Skärmfästen , Det tog 12 timmar att göra det 1:a och 3 timmar för den andra.... Detta var en av de svåraste momenten av bilbygget, att få det och se skapligt ut samtidigt som det skall hålla.... De blev stadiga som en "Parkbänk" :-)

   

Några bilder med båda skärmfästena monterade, Den glada figuren är Jocke "Zaphod" från LocostSweden som kom på ett trevligt Garagebesök. Även han kör Dala7 :-)

       

Provar här ut först med en 3D mall våran kommande konstruktion på Störtbågar. Vi skall ha 2 st. separata. Får se om de blir i svart pulverlack eller i elektropolerat rostfritt. Det får bli det som går snabbast, Det lutar åt rostfritt.

Här är vårt lilla scoop som skall monteras över förgasarna. Har utnyttjat en bekant som är händig med det Engelska hjulet.

           

Nu äntligen står bilen på "egna ben" ! Vi väntar nu bara på att montera scuttlenplåten och bakskärmarna och sedan är det dags för hjulinställning !

   

Skärmarna gjordes 30 mm smalare för att de skulle passa våra fälgar.
Bilen fick en lite "fetare" bakdel fast att den blev smalare.

Modden av skärmarna gjord av Mathias Pollola på Lungälvens Plast i Filipstad Tel: 0590-15941 Mobil 070-3569879.

               

Provmontering av bågarna

       

Nu är vår instrumentpanel nr 2 monterad och den behåller vi !
Den är gjord i Valnöt och är lackad av billackeringsfirma .... många lager blev det! ( En nackdel är att den blev känslig för fingeravtryck ).

       

Äntligen ! Något som jag dragit mig och oroat mig för var tillverkning av huv och scuttle! Men nu sitter allt på plats och bra tycker jag det blev...

           

De 4 sista bilderna på bilen innan vi körde den till billackeraren.
Bilderna är tagna efter vår motorinställning med "rullande landsväg".
 
Det var lite svårt att få weberförgasarna att gå bra  ihop med den gamla B23:an, men till slut funkade allt perfekt!

           

   

Nu har vi fått tillbaka bilen från Filipstads Industrilack. Här har vi just provmonterat......man måste ju få ett litet smakprov på hur det kommer att se ut!

           

   

Då var kapellet färdigt ! Ett jäkla jobb att sy, Tog 14 timmar ... och dyrt !
Kapellväven kostar 500 kr / m och knapparna kostar 60 kr st !
Efter Jönköpingsmässan under påskhelgen 2005 kommer jag att fortsätta med ett regnskydd över hela sittbrunnen !

Bilen är äntligen klar !  ... Då återstår bara 2:a SFRO,Ljudprov och SBP !